Domov » Blog » Pomoc seniorom » Aktivity pre seniorov: čo by ste mali robiť, aby ste sa v zdraví dožili vysokého veku

Aktivity pre seniorov: čo by ste mali robiť, aby ste sa v zdraví dožili vysokého veku

Už od pradávna sa ľudia snažia nájsť „recept“ na dlhovekosť, ba dokonca až nesmrteľnosť. Zatiaľ sme sa však dostali „len“ k tomu, že dlhovekosť sa dá dosiahnuť správnym prístupom k životu a kvalitným životným štýlom a nesmrteľní ostaneme v spomienkach našich blízkych, ktorí tu po nás ostávajú. V minulosti sme za starého považovali človeka, ktorý mal 50 rokov, niekedy aj menej. Našťastie sa dnes táto hranica výrazne posunula a spoločnosť sa snaží prijať fakt, že vek je len číslo a nejde o to, koľko rokov má človek podľa občianskeho preukazu, ale na koľko rokov sa cíti vo svojom vnútri. A práve u ľudí, ktorí sa vnútorne cítia mladší, je väčší predpoklad, že sa dožijú vysokého veku. Samozrejme, nie je to jediné kritérium. Je veľa rôznych faktorov, ktoré nám môžu ovplyvniť, koľko na tomto svete pobudneme.

aktivni dôchodcovia 2024

Návod na dlhovekosť?

Ak však očakávame „návod“, ktorý by nám zabezpečil, že sa dožijeme vysokého veku, nemôžeme si zakladať len na vnútornom pocite. Ak chceme zbierať plody, musíme najskôr zasadiť semienka, intenzívne sa o rastlinu starať počas jej rastu, kým nám prvý krát rozkvitne a až na záver zozbierame úrodu.

A podobne je to aj s našim životom. Bez toho, že sa budeme o seba starať, nemôžeme očakávať, že budeme zbierať úrodu v podobe dlhého života.

Jedným zo základov starostlivosti je výber kvalitnej a vyváženej stravy. Mnohé výskumy dokázali, že pre človeka sú najlepšie potraviny z prostredia, v ktorom žije – lokálne potraviny. Telo je prispôsobené prostrediu a keďže my žijeme v krajine štyroch ročných období. Tomu by mala podliehať aj naša strava.

Poctivé lokálne ovocie a zelenina nám zabezpečia dostatok vitamínov na niekoľko mesiacov dopredu. Ak jeme dostatok sezónnych potravín, nemusíme sa báť, že v zime nám budú chýbať vitamíny. Telo si dokáže spraviť zásoby, aby toto obdobie zvládlo. Ak sa stravujeme nekvalitne, nemôžeme očakávať, že naše telo tu s nami bude chcieť zostať 100 rokov. Všimli ste si, že staršie generácie sa dožívali vysokého veku, ale dnes sa častejšie objavujú úmrtia už v oveľa nižšom?

Mať tuhý korienok

Ľudia to často hovorovo označujú ako „tuhý korienok“, ale v skutočnosti ide o kvalitný základ pre život. Dnes je v obchodoch podstatne viac druhov potravín ako kedysi. Rozdiel nie je len v kvantite, ale hlavne v kvalite.

Na tú sa dnes veľa krát zabúda. Ľudia boli zvyčajne odkázaní na to, čo si doma vypestovali. V obchodoch nájdeme veľké množstvo produktov, ale s ťažkosťou nájdeme taký, ktorý spĺňa naše kvalitatívne požiadavky. Aj to je jedným z dôvodov, prečo sa znova vraciame k domácemu pestovaniu.

Nezískame len kvalitné suroviny, ale aj čas strávený na vzduchu. A aj toto je jedna z možností pre seniorov. Vďaka domácemu pestovaniu sú donútení byť v neustálom pohybe, čo telu napomáha udržiavať sa v kondícii, čerstvý vzduch okysličuje mozog a na záver sa dostaví aj radosť z vypestovanej úrody.

Nie všetko je možné dopestovať v domácom prostredí a nie každý túto možnosť má. Ďalšou možnosťou je teda nakupovanie. Nejde len o nevyhnutnosť zásobiť sa rôznymi produktami, ale prináša aj ďalšie pozitívne faktory. Vďaka tejto sa naši seniori socializujú a majú pocit dôležitosti, potrebnosti. Často krát sa o seniorov staráme ako o malé deti, podnecujeme v nich pocit, že sú odkázaní na našu starostlivosť, aj keď to tak v skutočnosti vôbec ešte nemusí byť.

Preto aj nakupovanie nechajme čo najdlhšie v ich vlastnej réžii pokiaľ im to fyzická a psychická kondícia dovoľuje. Ak už aj nie sú spôsobilí šoférovať, môžu využívať rôzne formy verejnej dopravy. Aj keď na prvý pohľad sa nám to môže zdať menej komfortnejšie, práve tento spôsob môže byť ešte efektívnejší ako ísť na nákup autom. Pri verejnej doprave sa mení pomer sedenia a chôdze v prospech aktivity.

Počas cestovania sa môžu dať s kýmkoľvek do reči a socializovať sa. Seniori na tieto aktivity majú dostatok voľného času, tak prečo ho nevyužiť efektívne? Ak si v nakupovaní vytvoria pravidelnosť, nestratia pojem o čase a budú mať znova opakujúce sa aktivity, ktoré sa často s príchodom dôchodcovského veku vytrácajú.

Dni sú zrazu všedné a všetky úplne rovnaké. Pravidelné nakupovanie môže priniesť pozitívny náboj a energiu.

seniori nordic walking 2024

V zdravom tele zdravý duch

Získanú energiu môžeme ďalej efektívne využiť – premeniť ju na pohyb. Veď už od útleho veku nás učia „v zdravom tele zdravý duch“. Pohyb vo všeobecnosti v sebe ukrýva veľké množstvo benefitov pre telo aj myseľ.

Pravidelný pohyb zlepšuje trávenie, napomáha správnemu fungovaniu srdcovo – cievneho systému, posilňuje srdce a zlepšuje krvný obeh a krvný tlak a reguluje cholesterol v krvi. Pohyb je vhodný nie len pre fyzickú kondíciu, ale aj psychickú.

Vďaka endorfínom, ktoré sa pri pohybe vyplavujú do tela, sa zlepšuje naša nálada a zvyšuje sa pocit energie. Možností na aktivity je naozaj veľa, stačí si len vybrať to, čo nás najviac zaujíma a baví a robiť to pravidelne. Aj kratšie, ale pravidelne opakujúce sa aktivity dokážu veľmi napomôcť. Ak človek pohybu zvlášť neholduje, môže začať kratšími prechádzkami a tie bude postupne predlžovať. Prípadne po čase prechádzky premení na rýchlu chôdzu.

Výbornou voľbou je dnes už veľmi populárny Nordic walking. Ide o ozdravno – športovú aktivitu, pri ktorej naše telo zapája až 90% všetkých svalov. Táto aktivita je vhodná pre ľudí každého veku, dokonca aj pre ľudí so zdravotným obmedzením. Slovenská asociácia Nordic Walkingu organizuje celoročne veľké množstvo súťaží a podujatí naprieč celým Slovenskom.

Možno aj vo vašom okolí je skupinka holdujúca tomuto športu. V rámci socializácie je vhodný výber skupinových aktivít, akými sú napríklad joga, pilates, skvelé benefity pre telo nájdeme v plávaní, páry sa môžu spolu aktívne zabaviť pri spoločenských tancoch.

Každá pohybová aktivita je prínosná aj pre duševné zdravie seniora. Práve myseľ je častokrát spúšťačom rôznych ochorení. Osamelosť a izolácia sú kľúčovými rizikovými faktormi pre stavy duševného zdravia v neskoršom živote.

Socializácia

Približne 14% dospelých vo veku 60 a viac rokov žije s duševnou poruchou. Pre starších ľudí je sociálne spojenie obzvlášť dôležité. Zmysluplné sociálne aktivity môžu výrazne zlepšiť pozitívne duševné zdravie, životnú spokojnosť a kvalitu života, prispieť k dlhovekosti.

Je dôležité, aby aj seniori mali svoje miesto a boli neustále súčasťou spoločnosti. Začleniť sa do rôznych komunít, či klubov pre dôchodcov, ale tiež sledovať aktuálne dianie, vzdelávať sa, absolvovať školenia sociálnych zručností, vyhľadávať skupiny kreatívneho umenia, komunity voľného času a vzdelávania, ale aj rôzne dobrovoľnícke programy. Byť súčasťou kolektívu, stretnúť sa s ľuďmi rôznych vekových kategórii, ktorí majú iný pohľad na svet, neustále zapájať myseľ, rozvíjať sa. Aj keď to už možno ide pomalšie, dôležité je nevzdať sa a byť stále aktívny.

Tak ako u ľudí v produktívnom veku, tak aj medzi seniormi sú rôzne rozdiely. Ekonomické, geografické, regionálne, ale aj tie životné. Niektorí žijú v meste, niektorí na dedine, a tak sa aj ich možnosti líšia.

Našťastie poznáme aj rôzne aktivity, ktoré zlepšujú fyzický a psychický stav a môžeme ich vykonávať v pohodlí domova. Niektorí nájdu záľubu v maľovaní alebo kreslení. Iní sú vášniví kuchári či pekári. Niekto ma rád krížovky alebo puzzle a spoločenské hry. Možno tieto aktivity považujeme za banálne, ale sú pre našu myseľ oveľa prospešnejšie ako sa môže na prvý pohľad zdať. Podporujú kognitívne funkcie, udržujú našu myseľ stále aktívnu, zamedzujú demencii.

Existuje malé percento ľudí, ktorí majú genetické predispozície dlhovekosti. My ostatní, ak sa chceme dožiť vysokého veku, musíme si to „odmakať“ a aktívne na sebe pracovať. Ako sa hovorí, nikdy nie je neskoro začať. Ak sme nežili najlepšie, možno nám okolnosti ani v danej chvíli nedovoľovali robiť veci lepšie.

Záver

Dôležité je uvedomiť si, aký život žijeme a aký chceme žiť. Mnohí z nás snívajú o dlhom živote a mnohým sa to aj podarí. Východná medicína zastáva názor zdravej duše a mysle. Ak sú myseľ a duša „zdravé“ a v poriadku, potom je v poriadku aj naše telo a choroby sa mu vyhýbajú.

Západná medicína toto tvrdenie dlhé roky popierala, ale na základe rôznych vedeckých výskumov sa už tiež prikláňa k tomuto tvrdeniu. A preto môže byť aj jedným z návodov na dlhý život práve ľahkosť bytia.

Eliminovať zbytočný stres, nerobiť si z ničoho ťažkú hlavu, veď aj všetko zlé sa raz skončí a po búrke vždy vyjde slnko. Preto ani pribúdajúce vrásky či ťažšie vstávanie zo stoličky nemusíme hneď brať ako tragédiu. Treba sa prijať a pracovať na sebe, aby sme aj náš záver odtláčali od seba tak dlho, ako to len bude možné.

Foto: 

  1. Vijay.shivu, CC BY-SA 4.0, Wikimedia (upravené)

Kliknite sem prosím

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore