Účelom organizačného rozvoja je zlepšenie schopnosti organizácie. Zvyčajne sa vykonáva zefektívnením stratégie, štruktúry, ľudí, odmien, metrík a procesov riadenia. Väčšinou ho majú na starosti odborníci na O.R..
Proces, ktorý používajú je štruktúrovaný a rozdelený do týchto 5 fáz
- Vstup – prieskum a identifikácia problémov, príležitosti a situácii.
- Hodnotenie – zisťovanie faktov, zhromažďovanie údajov.
- Spätná väzba – predanie zhromaždených informácii klientovi a prieskum pochopenia, jasnosti a presnosti
- Riešenie – návrh, vývoj a implementáciu riešenia alebo súboru riešení určených na nápravu problémov, odstránenie nedostatkov, zlepšenie alebo zvýšenie výkonnosti a efektívnosti organizácie alebo využitie príležitostí
- Hodnotenie – nepretržitý proces zbierania hodnotiacich údajov s cieľom zistiť, či iniciatíva spĺňa zamýšľané ciele a či dosahuje definované ukazovatele úspechu.