Motivácia zamestnancov predstavuje vnútorný hnací motor alebo inšpiráciu, ktorú má jednotlivec k tomu, aby vykonával svoju prácu. Motivovaní pracovníci majú tendenciu byť produktívnejší, kreatívnejší a angažovanejší vo svojom zamestnaní.
Teórie motivácie zamestnancov
Existuje niekoľko teórii, ktoré sa pokúšajú vysvetliť, čo motivuje zamestnancov na pracovisku.
- Maslowova hierarchia potrieb: Tvrdí, že ľudia sú motivovaní napĺňaním piatich základných potrieb.
- Fyziologické potreby
- Potreby bezpečnosti
- Potreby lásky a spolupatričnosti
- Potreba úcty
- Potreby sebarealizácie
- Herzbergova dvojfaktorová teória: Táto teória klasifikuje pracovné faktory do dvoch skupín: hygienických faktorov a motivátorov. Hygienické faktory, ako napríklad mzda a pracovné podmienky, sú nevyhnutné na zabránenie nespokojnosti. Naopak, motivátory, ako je uznanie a zodpovednosť, prispievajú k spokojnosti so zamestnaním.
- Teória očakávania: Je to vysoko uznávaný rámec, vysvetľujúci faktory, ktoré ovplyvňujú motiváciu jednotlivca.
- Teória sebaurčenia: Predpokladá, že jednotlivci musia zažiť tieto tri pocity, aby boli motivovaní:
- autonómia
- kompetencia
- príbuznosť
Pre viac info si prečítajte náš článok: Herzbergova dvojitá faktorová teória: Kľúč k motivácii a spokojnosti zamestnanca