Etický kódex
Etický kódex pre Aptet iSP družstvo r.s.p. a Aptet n.o.
Etický kódex je súbor základných hodnôt, princípov a pravidiel, ktoré upravujú správanie členov organizácie, zamestnancov či profesijnej skupiny. Slúži na podporu dôvery, čestnosti, rešpektu a zodpovednosti.
Tento etický kódex bol vytvorený podľa overených vzorov zo slovenských i medzinárodných firiem a organizácií.
Preambula
Aptet iSP družstvo r.s.p. a Aptet n.o. (ďalej len „organizácie“) sa zaväzujú rešpektovať zákonné normy a etické princípy v každodennej činnosti. Každý zamestnanec a člen organizácií prispieva k budovaniu dôvery, dobrej povesti a férového prostredia pre všetkých.
1. Právna bezúhonnosť, integrita a súlad s legislatívou
- Dodržiavanie platných zákonov: Všetci členovia a zamestnanci organizácií sú povinní konať v súlade s platnou legislatívou Slovenskej republiky, najmä so zákonom č. 112/2018 Z.z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, zákonom o ochrane osobných údajov (GDPR), rovnako ako aj s predpismi týkajúcimi sa pracovného práva, antidiskriminačných noriem a bezpečnosti práce.
2. Ochrana a podpora ľudských práv
- Antidiskriminácia: Uplatňovanie nulovej tolerancie voči akýmkoľvek formám diskriminácie na základe pohlavia, veku, rasy, zdravotného stavu, vierovyznania, sexuálnej orientácie, politickej príslušnosti či sociálneho postavenia.
- Inklúzia a rovnosť príležitostí: Organizácie garantujú rovnaký prístup k príležitostiam, vzdelávaniu a profesijnému rastu pre všetkých zamestnancov a klientov, pričom jeho hlavnou úlohou je klásť dôraz na zamestnávanie osôb zo znevýhodnených skupín.
- Prevencia šikany a mobbingu: Na pracovisku vytvárame bezpečné prostredie z psychologického aj fyzického hľadiska; vedenie prijíma opatrenia na predchádzanie akýmkoľvek formám mobbingu, šikany či obťažovania.
3. Odbornosť a profesionálna prax
- Trvalé vzdelávanie: Zamestnanci majú povinnosť naďalej si rozširovať vedomosti a zručnosti, absolvovať relevantné školenia a odborné kurzy. Organizácie podporujú svojich zamestnancov v profesionálnom a osobnostnom raste.
- Aplikácia najnovších poznatkov: Organizácie implementujú vedecky overené prístupy, metódy a technológie do každej oblasti svojej činnosti, vrátane integrácie moderných princípov age managementu, pracovnej rehabilitácie a podpory zamestnateľnosti.
- Etické rozhodovanie: Pri poskytovaní služieb je kladený dôraz na rešpektovanie individuálnych potrieb klientov a zachovanie profesionálnej nezávislosti.
4. Transparentnosť, komunikácia a spätná väzba
- Otvorená komunikácia: Pravidelný a pravdivý tok informácií smerom k zamestnancom, klientom, partnerom i verejnosti prostredníctvom transparentných informačných kanálov (web, sociálne siete, interné porady).
- Reporting a verejný dohľad: Organizácie pravidelne zverejňuje výročné správy, auditované výsledky hospodárenia a relevantné štatistiky v súlade s požiadavkami na organizácie verejného záujmu.
- Vybavovanie sťažností: Je zavedený jasný mechanizmus prijímania a efektívneho riešenia podnetov, sťažností a pripomienok zo strany zamestnancov aj klientov, pričom je garantovaná ochrana oznamovateľov (whistleblowerov).
5. Spoločenská zodpovednosť a komunitná angažovanosť
- Regionálny rozvoj: Aktívna spolupráca s miestnymi samosprávami, neziskovými organizáciami a ďalšími kľúčovými aktérmi s cieľom zvyšovať životnú úroveň v regióne a napomáhať sociálnej inklúzii v rámci regiónu, kraja i celej krajiny.
- Dobrovoľníctvo a podpora iniciatív: Zamestnanci sú motivovaní k účasti na komunitných a charitatívnych aktivitách. Organizácie vyčleňujú čas aj zdroje na podporu rôznych formačných projektov.
- Udržateľnosť: Rozvoj činností je v súlade s princípmi environmentálnej udržateľnosti, zahŕňa znižovanie dopadu na životné prostredie a podporu ekologických riešení v rámci prevádzky call centra i kancelárskych priestorov Aptetu.
6. Ochrana dôverných informácií a spracovanie údajov
- Ochrana osobných údajov: Pri akejkoľvek práci s informáciami je prísne dodržiavaný zákon o ochrane osobných údajov a GDPR. Prístup k dôverným údajom je striktne obmedzený na autorizované osoby.
- Zodpovedná archivácia: Dáta sú archivované tak, aby bola zaistená maximálna bezpečnosť, dostupnosť a zároveň sa predchádzalo zneužitiu, strate či neoprávnenému zverejneniu citlivých informácií.
- Zásada minimalizácie údajov: Organizácie zhromažďujú a spracovávajú len tie údaje, ktoré sú nevyhnutné na naplnenie účelu a zákonných povinností.
7. Hodnoty, kultúra a etický leadership
- Osobný príklad: Vedúci pracovníci prenášajú etické štandardy do každodenného riadenia projekciou vlastného správania; všetci členovia tímu sú zodpovední za ochranu dobrého mena organizácií.
- Podpora etickej kultúry: Organizácia vytvára bezpečné prostredie na otváranie etických dilem a podporuje dialóg o hodnotách, spravodlivosti a spoločenskej zodpovednosti.
- Nepretržitý rozvoj etického kódexu: Etický kódex je pravidelne aktualizovaný v súlade s vývojom legislatívy, odporúčaniami výskumu a potrebami komunity.
Tento etický kódex
vytvára rámec pre konanie a rozhodovanie všetkých aktérov v Aptet iSP družstvo
r.s.p. a Aptet m.o.
Zabezpečuje dôveru verejnosti, podporuje stabilitu, kvalitu služieb a
dlhodobý pozitívny dopad na komunity, ktoré organizácie svojou činnosťou ovplyvňujú.