Personálna stratégia podniku určuje smerovanie, ciele a princípy riadenia ľudských zdrojov. Mala by obsahovať plán na zosúladenie existujúceho potenciálu zamestnancov s dosahovaním dlhodobých cieľov spoločnosti.
Mala by odpovedať na tieto otázky:
- Koho firma zamestnáva?
- Realizujú zamestnanci hodnoty, ciele a zámery spoločnosti? Ak áno, do akej miery?
- Aké zručnosti a kvalifikácie si spoločnosť vyžaduje a bude vyžadovať v budúcnosti?
- Ako je možné rozvíjať kvalifikáciu zamestnancov?
- Do akej miery je spoločnosť schopná rozvíjať kvalifikáciu zamestnancov?
- Aké zmeny v úrovni zamestnanosti sú potrebné?
Zároveň musí špecifikovať hlavné ciele personálneho rozvoja, ktoré sú merateľné.
Typy personálnych stratégii:
- Ofenzívna stratégia: Vhodná pre rýchlo rastúce firmy. Jej súčasťou je hľadanie kreatívnych talentov, hodnotenie výsledkov, odmeny viazané na výkon.
- Defenzívna stratégia: Zameraná na merateľné výsledky, hodnotenie seniority a lojality.
- Kvantitatívna stratégia: Zameriava sa na personálne obsadenie, plánovanie a koordináciu s obchodným plánom.
- Kvalitatívna stratégia: Zameriava sa na to, aby zamestnanci boli motivovaní dosahovať najlepšie výsledky a celkovo na ich rozvoj.
- Stratégia orientovaná na vstupy: Jej podstatou je priťahovanie talentov a výber kvalitných pracovníkov.
- Stratégia orientovaná na rozvoj: Orientuje sa na individuálny rozvoj a zvyšovanie efektivity zamestnancov, formovanie pracovných tímov, rozvoj motivačného systému.
- Stratégia orientovaná na výstupy: Optimalizácia počtu zamestnancov, prepúšťanie, hodnotenie HR funkcií. Jej súčasťou je aj riešenie protichodných personálnych rozhodnutí.
- Stratégia sita: Otvorenosť externému trhu práce, mechanizmus výberu a prideľovania personálu, zameranie na znižovanie nákladov.
- Stratégia ľudského kapitálu: Rozvoj talentov zvnútra firmy, vnímanie zamestnancov ako investície, budovanie lojality a firemnej kultúry.