Marketingová psychológia skúma spôsob, ako ľudia reagujú na marketing. Snaží sa aj čo najlepšie porozumieť potrebám a želaniam zákazníkov. Marketéri môžu vo svojich stratégiách aplikovať psychologické princípy. Ľahšie tak pochopia správanie spotrebiteľov a vedia ho aj ovplyvňovať.
Mozog zvyčajne vytvára skratky, ktoré pomáhajú ľuďom sa rozhodovať. Ak ich marketéri pochopia, dokážu vďaka nim spraviť z ľudí klientov.
7 psychologických teórií v marketingu:
- Sociálny dôkaz: Využíva tendenciu ľudí nasledovať správanie ostatných. Jej súčasťou je aj počet sledovateľov, zdieľaní a recenzií na zvýšenie dôveryhodnosti produktu alebo služby.
- Nechuť k strate: Odzrkadľuje sklon spotrebiteľov vyhýbať sa stratám viac než získavať profit. Marketingové kampane sa zameriavajú na vytváranie situácií, kde zákazník nemá šancu nič stratiť.
- Naliehavosť a vzácnosť: Zvyšuje vnímanú hodnotu produktov tým, že ich prezentuje ako obmedzené alebo ťažko dostupné. Motivuje zákazníkov k rýchlemu konaniu a nákupu.
- Reciprocita: Založená na princípe “niečo za niečo”. Poskytnutím hodnoty zákazníkom (napr. zľavy, vzorky) sa zvyšuje pravdepodobnosť, že zákazník opätuje priazeň nákupom alebo odporúčaním.
- Kotviaci efekt: Využíva prvú informáciu ako referenčný bod pre ďalšie rozhodnutia. V cenovej stratégii sa často používa na zvýraznenie úspor alebo výhod určitej ponuky.
- Teória informačnej medzery: Táto teória pracuje s prirodzenou zvedavosťou ľudí. Vytvára záujem vytvorením medzery v informáciách, ktorú chce zákazník zaplniť.
- Pygmalion efekt: Vychádza z presvedčenia, že očakávania ovplyvňujú výsledky. V marketingu sa využíva na komunikáciu hodnôt značky a vytváranie pozitívnych očakávaní u zákazníkov aj zamestnancov.